maanantai 17. maaliskuuta 2014

Singapore, Kuala Lumpur ja vähän muutakin

Singapore & Kuala Lumpur

Ilta ennen Singaporeen lähtöä, menimme isolla porukalla Wine Connectioniin, joka sijaitsee Phrom Phong BTS- aseman lähettyvillä. Wine Connectionissa on siis joka keskiviikko erittäin suosittu viinibuffetti, jossa voit juoda viiniä niin paljon kuin haluat hintaan 330 bth. Wine Connectionin jälkeen lähdinne Bangkokin yöhön ja törmäsimme mm. Andikseen, Ilariin ja Ossiin! Ossi oli AIT:ssä opiskelemassa viime keväänä ja oli nyt veljensä Ilarin luona pörräilemässä.

Käytiin Bangkokin Chinatownissa ja löydettiin grillattua? porsaan kieltä! Nam!

Bangkokin paljon puhuttu kummitustalo! Siis talo, josta oli tarkoitus tulla luksustalo, mutta talouslaman vuoksi rakentaminen lopetettiin ja se on nyt tyhjillään, ihmeen keskeisellä paikalla kaupungissa.

Lähdettiin käymään jokiristeilyllä!

Jokiristeily vei tuollaisen sillan ohitse.

Jokiristeilyn ja chinatownin jälkeen päädyimme porukalla syömään johonkin ravintolaan Supalai Parkin lähelle.

Norsutalon katolla on  kenttä helikopterin laskeutumista varten..

Aika komeat maisemat Supalai Parkin katolla, Caritan idea pitää aloittelut siellä!

Supalai Parkilta suuntaisimme Route 66:lle.

Wine connectionin buffet.

Salla, Carita, Mirco ja Saara Wine connectionissa!

Minä ja viinit!

Olimme sopineet Marqaux:n, Lucilen ja Susanin kanssa viettävämme yhden viikonlopun Singaporessa. Kuitenkin lentolippujen varaamisessa oli pientä hämminkiä, joten minä ja Susan olimme eri lennoilla kuin Marqaux ja Lucile sekä meno- että paluumatkalla. Minun ja Susanin lento kohti Singaporea oli AirAsialla torstaina 13.3. klo 13:15 Don Mueang:n lentokentältä, takaisin lensimme sunnuntaina klo 16:15 TigerAir- nimisellä lentoyhtiöllä mikä valitettavasti operoi Suvarnabhumin lentokentällä. Don Mueang on siis huomattavasti lähempänä pohjoista Bangkokia ja siis myös AIT:tä.

Singaporen Little Indian tarjontaa.

Singapore Flyer.

Minä olin sopinut meneväni käymään suomalaisten vaihtareiden, Antin ja Ollin, kanssa Kuala Lumpurissa viikonlopun aikana. Lähdimme torstai-perjantai yöksi junaan ja minun oli määrä palata perjantai-lauantaina yönä samaisella junalla takaisin Singaporen puolelle.  Operoiva yhtiö on KTM ja juna on nimeltään Senandung Sutera. Lähtöpaikka oli Woodlands:n juna-asema, määränpää Sentral Kuala Lumpur (siis nimenomaan sentral, sillä se oli keskustassa). Woodland:ssa oli onneksi myös metropysäkki, josta pystyi helposti kulkemaan esimerkiksi bussilla nro. 950 Woodlands:n rautatieasemalle. Matkaa Woodlands:n metropysäkille sai varata aikaa tunnin majoituskeltamme (Kallang-metroasemalta), joka sijaitsi Kallang:n alueella, backpacker mestassa nimeltään ibackpacker@Kallang. Majoituksella oli hintaa 9 €/yö/henkilö, sillä meillä oli neljän hengen huone, jossa oli: kaksi kerrossänkyä, todella tarpeellisena TV ja siinäpä se.

Tämän jälkeen Susan jäi shoppailemaan ja lähdimme poikien kanssa katsomaan valoshowta, jonka oli tarkoitus olla klo 20.00 Marina Bay Sands – hotellilla. Jäimme pois metrosta Bayfrontissa ja kiertelimme aluetta, josta näkyi lähes kaikki nähtävyydet samalla kertaa: Singapore Flyer, siis maailman suurin maailmanpyörä, Marina Bay Sands hotel ja Singapore’s Garden of Wonder.

Marina Sands Bay Hotel ja valoshow.

Singaporen Garden of Wonder's.

Juna lähti Woodlandsista klo 23:30, ja paikanpäällä piti olla 30 min ennnen junan lähtöä. Oli hyvä, että lähdimme asemalle hyvissä ajoin, sillä onnistuimme jotenkin kävelemään väärään paikkaan; linja-autojen lähtöpaikkaan?! Olimme käveleet koko aseman halki väärään päätyyn ja ohittaneet aivan täydellisesti junan ”laiturin”. Onneksi näytin junalippua passintarkastajalle ja hän opasti meidät oikeaan paikkaan.. Meitä pikkaisen huvitti ja työntekijöitä varmaan vielä enemmän.

Yöjuna oli kamala, vaunun ovi ei pysynyt kiinni ja melu vaunujen välisestä kolkkauksesta kuului todella kovasti sisälle vaunuun ja vaunu myös hytkyi kuin olisi ollut hevosen selässä. Seuraavana aamuna sitten pirteänä kiertelemään Kuala Lumpurin nähtävyydet läpi. Juna saapui klo 7 Kuala Lumpuriin ja meidän piti odottaa 10.30 asti, että pojat saivat tehtyä check-innin majapaikkaansa. Onneksi majapaikka oli keskellä China Townia, josta löytyi hyvää safkaa halvalla ja paljon kierreltäviä kojuja.

2-luokan makuupaikat junassa.

Iltapäivällä lähdimme metrolla (KLCC-asemalle) kohti Petronaksen Twin Toweria, KL- toweria ja teemahuvipuistoa, joka oli Berjaya Time Square – rakennuksen sisällä. Huomasimme heti, kuinka sumeana ilma oli kaikesta saasteesta Kuala Lumpurissa, joten päätimme jättää KL-towerin väliin, sillä sieltä ei olisi nähnyt kovinkaan kauas savusumun takia. Aikamme kierreltyämme päätimme sitten lähteä katsomaan myös National Monumentin, joka oli vähän keskustan ulkopuolella, joten sinne piti ottaa taksi. Taksit olivat Kuala Lumpurissa aivan eri luokkaa kuin Bangkokissa, vanhoja romiskoja, kun taas Bangkokissa lähinnä upouusia Toyotoja.

Kuala Lumpurissa oli aivan mielettömän kuuma! Kävelimme koko päivän ympäriinsä ja tauot ilmastoiduissa kahviloissa tuntuivat todella tarpeellisilta. Hauskasti yritimme melko kauan löytää Lonely Planetin mukaan "paikallista ruokakatua", siis yritimme löytää Malesialaista ruokaa. Kun sitten saavuimme sen nimiselle kadulle, kuin mitä netistä Olli oli lukenut, löysimme vain kiinalaista ruokaa! Kiinalaista ja taas kerran kiinalaista, alkoi jo naurattaa, söimme kuitenkin iloisesti vatsamme täyteen. Sitten hostellilla Olli katsoi infonsa uudestaan ja netissä olikin lukenut "paikallista kiinalaista ruokaa.." hehehehe! Söin koko viikonlopun ajan kiinalaista tai intialaista ruokaa.

Hirveän kattavaa kuvaa en saanut Kuala Lumpurista yhdessä päivässä, mutta tulipahan käytyä ja mm Twin Towerit nähtyä. Antti lähti sitten illalla saattamaan minua takaisin junalle, joka lähti klo 22:00. Tällä kertaa nukuin paremmin, mutta kun saavuin klo 8:30 aamulla majoituksellemme Singaporessa, täytyi minun ottaa noin tunnin unet, ennenkuin jaksoin lähteä yhtään mihinkään.

Illallinen Kuala Lumpurissa.

Kuala Lumpurin Chinatownia, aamusta kojuja ei ollut juurikaan pystyssä.

Hii, eikai täällä ole ollut suomalaisia?! Antin ja Ollin majoituksessa Kuala Lumpurissa..

Petronaksen Twin Towers

Twin Towerin sisältä löytyi F1 Formulaa!

Twin Towerin sisällä oli ökykallis ostoskeskus.. Marco Poloa ja mitä vain kuvitella saattaa.

Näkymää Suria KLCC:n edestä

Edelleen näkymää Suria KLCC:n edestä

Twin Towers ja minä!

Kauppakeskuksia oli aivan joka nurkassa.

Myös rähjäisemmän näköisiä rakennuksia löytyi.

Tää on mun lemppari! Hyvä Nokia!

Theme park inside Berjaya Time Square.

Antti ja Olli ja vuoristorata.

Jonkinlainen monumentti sodassa taistelleille.

National Monument.

Ilma oli hyvin sumeaa.

Malesiassa asuu hyvin monia eri kansalaisuuksia, tuo rakennus edustanee arabimaailmaa.

Chinatownin grillikoju! Yksi tikku oli 1 ringin (malesian rahaa) eli 0,2 €.

1-luokan penkki yöjunassa.. jippii. Ilmastointi oli taas jälleen täysillä ja niin käytin jopa Singaporen karttaa, huivia, hametta ja reppua lämmikkeinä.

Oli siis lauantai ja päätimme käydä katsomassa Chinatownin, josta ostimme Singapore-laukut ja ihmettelimme meininkiä. Kojuja oli miljoona ja sata kappaletta, rihkamaa ja kaikenmaailman krääsää joka puolella, toki löytyi myös ruokaa! Kevätkääryleet maistuivat, mm!

Chinatownista suunnistimme Marina Bay:ta kohden, josta näimme siis Marina Hotellin, mutta nyt päiväsaikaan. Pidin näkymästä todella. Singapore oli muutenkin todella siisti kaupunki, toisin kuin Bangkok. Katujen varsilla ei näkyny roskakasoja tai torakoita ja rottia tonkimassa roskia. Roskauksesta metrossa tai metroasemalla sai 1000 Singapore dollarin (570 €) sakon, 500 S$ uhalla oli myös kielletty syöminen ja juominen.

Sakko uhkaa! Singaporen metrossa.

Marine Bay:lla oleva konserttitalo.

Näkymää Marine Baylta.

Marine hotel. Katolle olisi päässyt kohtuullista (15 €) maksua vastaan, mutta itselläni ei ollut aikaa, koska olisin halunnut mennä illalla. Marqaux ja Lucile menivät lauantaitana, kun Susanin kanssa menimme Night Safarille.

Susan, Marqaux, Lucile ja minä.

Food courtti, josta löytyi safkaa halvalla. Itse maksoin 2,5 euroa varsin täyttävästä kana-ateriasta.

Tytöt lounaalla.
Naan-leipä vai chapati-leipäkö tuo nyt on.. niin paistaavat tuommoisessa uunissa.

Singaporessa näin ensimmäisen sateen kahteen puoleen kuukauteen!

Singapore tuntui Thaimaan jälkeen melkoisen kalliilta paikalta, mutta söimme jokakerta food coutreissa eli siis vähän kuin katurafloissa, joten sieltä sai hyvää ruokaa todella edullisesti. 2 päivän metrolippu maksoi 16 S $ ja esimerkiksi Night Safari, jonne meninmme Susanin kanssa lauantai-iltana maksoi 40 S $ eli noin 20 €.

Night Safari oli siis Singaporen eläintarhassa ja se oli todella hyvin järjestetty; yksi reitti vei ympäri eläintarhan, jossa pystyi istumaan vaunun kyydissä. Autokyydin lisäksi siellä oli myös monia kävelyreittejä ja niiden varrelta löytyi, leijonaa, gebardia, leobardia, seeproja ja vaikka mitä eksoottisia elukoita! Olin innoissani, sillä en ollut ennen nähnyt niistä moniakaan! Rumia ja tunnelmaa pilaavia aitoja ei ollut juuri missään, vaan eläinten ”reviirien” ympärille oli kaivettu suuret vallihaudat, jotka blokkasivat ilmeisesti niiden ei-toivotun vaeltelun tarpeeksi hyvin.

Skorppareita Night Safarilla!

Moikka äiti! Tykkäät niin näistä käärmeistä!

Nuo linnut oli aivan todella suuria..

Käytiin katsomassa esitys, jossa hyvin koulutetut eläimet tekivät temppuja. Se oli ihan viihdyttävä ja hauska.

Susan ja minä poseeraamassa.
Sunnuntaina päätimme lähteä katsomaan Singaporen edustalla olevaa Sentosa-saarta. Sisäänpääsy maksoi 4 S $ ja hintaan sisältyi junakyyti saarelle ja kiertoajelut bussilla/vaunulla ympäri rantaa/ saarta. Olisimme haluunneet viettää parisen tuntia auringossa rannalla, ennen lentokentälle lähtöä. Suunnitelmat menivät kuitenki pahasti pieleen, sillä koko päivän satoi vettä. No, käytiinpähän kuitenkin katsomassa paikat ja jos oltaisiin menty shoppailemaan olisi varmaan tullut ostettua jotain turhaa..

Koko sunnuntaipäivä istuttiin Sentosa-saarella vaunun kyydissä katselemassa paikkoja, sillä rantasuunnitelmat menivät rankan sateen vuoksi pieleen.

Hehe. "Couples may hog the pathway"

"No classes at night, don't act cool" . Semmoisia määräyksiä!

Kaikennäköistä aktiviteettia näytti olevan Sentosan rannoilla, mutta sade tosiaan vähän latisti tunnelmaa.

Siellä se ranta olisi ollut! Singaporen edessä oli hurja määrä rahtilaivoja.

Sentosalla oli oma "Universal - studio", jonne sisäänpääsymaksu olisi ollut 43 €.

Löydettiin myös Hard Rock cafe.

Ja viimeisenä Singaporessa ennen lentokenttää käytiin syömässä todella hyvät safkat!

Heti lentokentältä AIT:lle päästyämme lähdimme Susanin läksiäisiin 9aaod ravintolaan Thammasat Universityn lähelle, eli no myös AIT:n lähelle. Meitä oli yli 20 henkeä, tunnelma oli rento, vaikka olimmekin hyvin väsyneitä, illallinen piristi kummasti.  Dan, thaimaalainen opiskelija, oli järjestänyt koko homman. Hän sanoi, että ravintolan henkilökunta oli ollut aivan paniikissa keittiössä, kun meitä oli pamahtanut niin monta ihmistä samaan aikaan ja he toivat pöytään meille monta annosta tuplana ja annoksia mitä emme olleet edes tilanneet. Se oli aika hauskaa, sitten loppujen lopuksi saimme reilusti alennusta ja hintaa ilalliselle jäi noin 5 €/henki.

Samdina kaatoi meille pikku drinkit

Paaljon porukkaa, lähinnä Susanin rugby kavereita.

Smilee!

Nyt pitäisi vissiinkin aloittaa tekemään osuuttani painelaitteet-kurssin harjoitustyöstä, hei vaan Risto, Mikael, Jori ja Jukka! Jos sitä tämän viikonlopun olisi Bangkokissa, saa nähdä! Energy price theoryn kotitehtävät ainakin painaa päälle..