sunnuntai 10. elokuuta 2014

Filippiinit 2/2 - Palawanin El Nido

El Nido

Saavuimme El Nidoon kuuden aikaan illalla ja etsimme heti ensimmäiseksi majoituksen, jotta saisimme rinkkamme pois käsistämme. Majoituksemme ei ollut rannassa, mutta suuntasimme rantaan drinkeille. Rannasta ei saanut oikein minkäänlaista kuvaa vielä, sillä oli jo todella pimeää.

El Nido oli pieni, mutta koko ajan laajeneva kylä tai pieni kaupunki. Betonirakennuksia ja isoja hotelleja ( siis paikalliseen tasoon isoja) oli kohoamassa hurjalla vauhdilla lisää vastaamaan lisääntyvää turistien määrää. El Nidon elättää suurimmaksi osaksi turismi, sillä El Nidon edustalla oli toinen toistaan upeampia saaria kirkkaine vesineen. Saarella ei ollut sähköjä 24/7 ja paikallinen oppaamme puhui, että päättäjät olivat luvanneet tilanteeseen parannusta, mutta ilman tulosta. Ruoka oli todella hyvää ja Jani oli hulluna mereneläviin, erityisesti katkarapuihin, kävimme siis aina iltaisin syömässä mereneläviä suoraan grillistä. Hintataso oli siis tuoreelle, nenäsi edessä grillatulle tonnikalapihville tai katkaravuille noin 6 €.

Matkalla El Nidoon, mökki vielä vähän vaiheessa..?

Ensimmäinen auringonlasku El Nidossa, ehditiin juuri rantaan näkemään viimeiset auringon säteet.

Kuvaa El Nidon kadulta.

Rantaa ympäröivät vuoret ja ensimmmäiset saaret olivat todella lähellä El Nidoa.

Kuljettiin hautausmaan ohitse, he ilmeisesti jättävät vainajien ruumiit maanpäälle tuollaisiin hautoihin.

Siinä taas matkantekoa paikalliseen tapaan- auto äärimmillään täynnä tavaraa ja ihmisiä sekä muita kyytiläisiä. Viimeksi yhdellä miehellä oli sylissään elävä kana.

Huono kuva, mutta siinä huoneemme El Nidossa. Ilmastointi olisi melkein tuplannut hinnan, tuo taisi nyt olla n 10 € pelkällä tuulettimella. Oli kyllä ihan pirun kuuma.

Auringonlasku ja drinksu.

Jani halusi aina ehdottomasti rantaan katsomaan auringonlaskua, se alkoi vähän 6 jälkeen ja säkkipimeää oli jo 7.

Ensimmäisenä päivänä lähinnä vaan tutustuttiin paikkaan ja vertailtiin Island Hopping Tourien hintoja sekä vertailtiin sukellusmestoja, sillä Jani halusi ehdottomasti mennä sukeltamaan. El Nidon ranta ei ollut mitenkään mairitteleva ja vesi oli todella sumeaa, verrattuna esimerkiksi Sabangin rantaan. Ensimmäisen yön majoitus oli remontissa/rakenteilla olevassa hotellissa, vaihdoimme seuraavana päivänä rannassa olevaan majapaikkaan, jossa kärvistelimme koko viikon – ilman ilmastointia. Janilla oli paha nuha ja itsellenikin iski se myöhemmin. Nuha tuollaisessa kuumuudessa on todella ahdistavan tuntuinen, mutta tosi vähällä olin päässyt, sillä se oli reissun ainoa nuha. Majapaikka ei kyllä ollut paras mahdollinen, eräänä iltana työntekijä tuli kysymään, että kauanko vielä meinasitte majailla, kun olivat kuulemma varanneet huoneemme jo seuraavaksi päiväksi muille. Olimme vähän ymmällämme, ja kun Jani sitten sanoi että meinasimme yöpöyä vielä ainakin 3 yötä ja että meillä olisi Island Hopping Tour seuraavana päivänä emmekä ehtisi etsiä uutta majoitusta, saimme siis jäädä vielä kyseiseen paikkaan. Olisi kyllä pitänyt vaihtaa siinä vaiheessa muualle.

Ensimmäiselle saarikierrokselle lähdössä! Snorkkeli ja räpylät mukaaan.

Valittiin Island Hopping Tour järjestäjältä, joka antoi meille alennusta paremmin kuin muut paikat ja lupasi vuokrata meille räpylät ja minulle maskin. Maski sisältyi hintaan, koko päivän retki maksoi siis n 20 € eli 1200 filippiinien pesoa. Saarikierroksia oli A, B, C ja D. Kuulemma A ja C olisivat parhaat, joten kävimme niissä molemmissa. Island Hopping Toureille piti maksaa ”Environmental Fee”, noin 4  € (200 php). Tämä raha ei todellakaan mennyt alueen ympäristön suojelemiseen, vaan virkamiehien taskuihin, ainakin sellaista mieltä ihmiset tuntuivat olevan. Saarille oli luvattu WC:tä ynnä muuta, mutta ei mitään ollut rakennettu. Toivottavasti aluetta ymmärrettäisiin suojella, opas kertoi, että tämä alue oli viimeisiä kirkasvetisiä paikkoja, mitä ihmiset eivät olleet vielä pilanneet.

Tuollaisella veneellä sitä mentiin.

Otin varmaan tuhat kuvaa vedestä, se oli kirkkaampaa kuin olisin voinut kuvitella. Varmaan about 20 metriin näki vaivattomasti.

Ensimmäinen kohde Island hopping tourilla oli Big Lagoon, jossa oli joskus ollut koralleja, mutta DYNAMIITTI?!! kalastus oli tappanut/tuhonnut kaiken korallin.

Ihanan kirkasta edelleen!

Toinen kohde oli jonkinlainen kalliomuodostuma, jonne kiivettiin pienestä kallionkolosta. Janikin raahasi sinne järkkärin, mutta vähän turhaan tällä kertaa.

Lisää saaria!

Aurinkoposetus.

Mangot olivat noin euron kilo, Suomessa yleensä 5 €, eivätkä ikinä ole noin maukkaita kuin tuolla. Niitä syötiin melkoisesti. Minä ahmin myös avokadoja

Kahvi oli pussikahvia, itsehän säästyin siltä, sillä juon teetä.

Jälkiruoaksi hedelmäsalaattia, mm.

Artcafe oli erityylinen ruokapaikka kuin muut ravintolat, löytyi jopa tomaatti-mozzarellasalattia! Paikassa oli todella hyvä tunnelma ja ravintola oli omistajansa mukaan ensimmäisiä ravintoloita El Nidossa ja se oli vastikään laajentanut tilojaan. Toinen omistajista oli saksalainen nainen joka oli avioitunut paikallisen miehen kanssa, melkoisen harvinaista varmasti.

Mereneläviä grillistä- tässä vuorossa red snapper.

El Nidon ranta oli täynnä veneitä, joilla turisteja kuljetettiin saarikierroksille/sukeltamaan.

Toisen Island Hopping Tourimme porukkaa. Oppaamme kertoi, että he tekevät työtä 365 päivää vuodessa, ei vapaita ja siltikään monillakaan heistä ei varmasti ole ikinä varaa lähteä pois El Nidosta, tai ainakaan Palawanin saarelta..

Tykkäsin! Käytiin monessa paikassa snorklailemassa ja kalat olivat kyllä epätodellisen värikkäitä ja kauniita.

Kalliomuodostelmat olivat kauniita.

Oppaamme vinkkasi, että ylhäällä olisi hyvät näkymät - oikeassa oli! Näimme tuolla jopa kilpikonnia - ihka aitoja eläviä kilpikonnia sukeltamassa, Vau!

Tällainen lounas sisältyi Island Hopping Touriin. Tuoretta grillattua kalaa, mustekalaa, kasviksia, mangoa, ananasta...

"Kioski", jossa he tekivät monia erilaisia pirtelöitä hedelmistä.

Seuraavana päivänä satoi ja illasta vuokrasimme kajakin 2 € hintaan auringonlaskun ajaksi, oli ihan mukavaa, mutta pimeä tuli todella äkkiä ja saimme meloa rantaan vauhdilla takaisin. Tämä oli välipäivä sillä paloimme ensimmäisellä Island Tourilla auringossa ja näin annoimme ihon vähän levätä. Island Tour C oli seuraavana päivänä vuorossa samaan 20 € hintaan, tähän siis sisältyi snorkkeli, aivan mahtavan maukas päivällinen saarella, jonka oppaamme valmistivat paikan päällä meille. Tämän jälkeen päätimme lähteä Corong Corong viereiselle rannalle nimeltään La Cabana päiväksi, jonne piti mennä tricyclellä.

Jani varasi seuraavaksi päiväksi sukelluksen sea dog diving- nimisestä paikasta ja minä varasin discovery diving:n samaisesta paikasta, jossa pääsi kokeilemaan laitesukellusta max 12 metriin asti opettajan ollessa koko ajan vierellä. Se oli todella jännittävää! Minulla oli korvien paineentasauksen kanssa ongelmia, mutta muuten kokemus oli aivan upea! Kalat olivat niin kirkkaita, korallit ja kaikki näytti niin epätodellisen hienoilta! Discovery diving oli kuulemma melko halpa, 50 €, (verrattuna mitä se muualla on) joka sisälsi kaksi vähän vajaa tunnin sukellusta opettajan kanssa, opettajani oli Abel, joka hoiti hommansa rauhallisesti ja kaikki meni nappiin!

Yhtenä päivänä käytiin tsekkaamassa El Nidon viereinen ranta, Corong Corong- muistaakseni.

Ja siinä oli meidän kyytimme kyseiselle rannalle. En ole kirjoitellut hintoja ylös, mutta ei hinta päätähuimannut varmaan 2 €.

Pitihän sitä hiekkalinna kerran reissussa rakentaa.

Ihanat auringonlaskun värit! Ukkosmyrsky yllätti meidät rannalla, mutta onneksi ehdimme juuri sadetta karkuun.

Sea Dog Diving osoittautui hyväksi sukelluskokemuksen tarjoajaksi, Jani halusi käydä melkein kaikki El Nidon sukelluspaikat läpi, ennenkuin valitsee minkä mukaan lähtee - ja tarjoajia oli paljon!

Jani ja minä sukellusboatilla.

Valmistautumista, harmi kun Janin vedenkestävä kamera meni rikki juuri ennen meidän snorklaus ja sukellusretkiä! Olisi saanut upeita kuvia.

Jani meni päiväksi vielä sukeltamaan ja minä jäin nuhaisena riippumattoon makaamaan. Lähdimme kohti Puerto Princesia seuraavana aamuna, jonne saavuimme illalla ja otimme heti ilmastoidun huoneen Jing Jiang hostellista 14 €, 880 php. Lento Puerto Princeasta oli seuraavana aamuna, 14.5, kohti Manilaa kello 12 mutta se myöhästyi parilla tunnilla. Tämän päälle taksijonossa meni vielä tunti ja meillä oli ihan hevosen nälkä. Löydettiin Manilan Makatin alueelta majoitus Korean hostellista 23 €, 1 400 php,  tällä kertaa edullinen majoitus oli vaikea löytää, mutta eräs vartija neuvoi meitä päätieltä pois ja  Korean hostellista ilmastoitu löytyi huone aamupalalla. Aamupalan söimmekin sitten noin 6 aikaa aamulla, lento oli aikaisin kohti Malesian Mount Kinabalua josta oli halvin lentoyhteys taas eteenpäin Indonesiaan, Balille. Sinne olisi hyvä lopettaa tämä 5 kk reissu. Lento Balia kohti starttasi klo 18.00 Kinabalulta.
Vierailin Puerto Princesassa kaupassa, jossa myytiin aurinkopaneeleja. Systeemejä, jotka kattoivat koko talon energiantarpeen tai sitten vain paneeleja jotka riittivät valaisuun tai akunlataukseen. Se oli mielenkiintoista, ja he kuulemma myivät koko ajan enemmän ja enemmän, sillä ihmiset olivat kyllästyneet sähkökatkoksiin/sähköttömyyteen.

Puerto Princesan keskustaa

Tricycle-takseja.

Huoneemme Jing Jang-hostellilla. Se oli ihan tyylikäs.

Ready to GO!

Takaisin Manilassa.

Pilvenpiirtäjiä sielläkin.

Kävimme Malesiassa syömässä ostoskeskuksen alakerrassa, josta löysimme kunnon food courtin- valinnan varaa riitti.

Jani löysi ison ravun!
Kävimme lentokentällä juttelemaan erään australialaisen vanhemman miehen kanssa. Hän tiesi Kota Kinabalulta aussibaarin, jossa istuimme odottamassa lentoamme Denpasariin, Balille. Ensimmäinen siideri sitten Suomesta lähdön.

Kaupunkikuvaa Kota Kinabalulla.
Ja niin me taas lennettiin!

Tämä blogin viimeistely on nyt vähän venynyt näin elokuun puolelle, vielä yksi kirjoitus tulossa!